Talmud Eruvin 73

דניאל ב:מט

וְדָנִיֵּאל֙ בְּעָ֣א מִן־מַלְכָּ֔א וּמַנִּ֗י עַ֤ל עֲבִֽידְתָּא֙ דִּ֚י מְדִינַ֣ת בָּבֶ֔ל  לְשַׁדְרַ֥ךְ מֵישַׁ֖ךְ וַעֲבֵ֣ד נְג֑וֹ וְדָנִיֵּ֖אל בִּתְרַ֥ע מַלְכָּֽא׃ (פ)

At Daniel’s request, the king appointed Shadrach, Meshach, and Abednego to administer the province of Babylon; while Daniel himself was at the king’s court.

The Gemara quotes this Verse about Daniel. As many people are unfamiliar with the stories in Tanach, Especially those in the obtuse and difficult Aramaic of the book of Daniel, I thought it would be good to share the context of this verse. Additionally, there is a wonderful Alshich on this story.

The story goes as follows: Daniel and his three friends, Chananya, Mishael and Azariah (whose Royally assigned Persian names were Shadrach, Meshach, and Abednego) Were part of the Jews taken captive by the Persians after the fall of Jerusalem. They were assigned to the royal entourage because of their general high standing in intellect and culture, despite being from a captive nation. Daniel and his three friends commit to keep kosher, despite the unfriendly and challenging conditions.

The royal guardian who is in charge of looking over the youth expressed his concern to Daniel that if they do not eat proper and nutritious food, they will not thrive, and he will be blamed and executed for not managing to take care of them. Daniel asks him to conduct a test to see if they remain healthy despite eating limited fare. Miraculously, they are even healthier than the other youth who are eating the unkosher food, and so the guardian accedes and allows them to keep their kosher diet.

Similar to Joseph in the house of Pharaoh, King Nebuchadnezzar has a troubling dream about a giant statue made from the best metals and material at the head and gradually changing over to finally having clay feet at the bottom. (This is a source of the idiom, “having clay feet“ referring to someone whom, despite appearances, has a critical vulnerability.) no one is able to interpret the dream except for Daniel and he is appointed to a high position.

Here is where the Alshich adds a compelling lesson. Daniel during his meteoric rise in success, did not forget his friends who stood by him earlier, and therefore in gratitude arranged for them to also have positions of authority as well.

It seems to me, we can also learn An additional point. It is not accidental that the story resembles the story of Joseph and Ferro. Here we have the opposite of what the chief wine steward did. He did not remember Joseph once he was promoted. In contradistinction, Daniel did remember his three friends.

Often, we have love ones who assisted by us through difficult times, Be it a spouse or a sibling. There can be reasons why later we don’t feel much loyalty or gratitude, perhaps a product of other difficulties and disappointments that we endured. However, we see the importance of gratitude and hakaras Hatov.

אלשיך שם

ודניאל בעא וכו'. ראה דניאל כי גאה גאה בעיני המלך וינשאהו מעל כל השרים והן כל חבריו יבושו כי לא נעשה עמהם דבר וירא כי אשר גדלו המלך הלא הוא על כי רזא דנא גלי ליה ויאכילוהו מפרי דרכו על כן אמר בלבו הלא אחזת מרעי התענו באשר התעניתי והמה היו לי מעיר לעזור ברחמי למבעי מן קדם אלה שמיא על רזא דנא וזכות כלנו עמדה לנו למגלא רזא דנא כאשר כתבנו למעלה כי כן לבו עמהם ע"כ אמר צדיק כי טוב הוא כי גם הם יאכלו מפרי דרכם ופרי מעלליהם יאכלו ועל נן בעא מן מלכא ומני וכו'. ולבל יאמר אומר למה זה הרחיקה משער המלך ולא בקש יפקידם המלך פקידים בחצר המלך כמוהו על כן אמר ודניאל בתרע מלכא כי כל פרי גודל מעלתו אשר גדלו המלך הלא היתה אשר היה בשער המלך ומי זה יערב אל לבו יקשה לשאול ינתן לזולתו ככל אשר ניתן לו כי זה מיעוט דרך ארץ ומה גם אם לאחד היה מקום ישתרר שם ולא לשנים על כן בחר להם עבודת המלך. או יאמר על מה עשה ככה והלא טוב להם יהיו שקטים על שמריהם וארחתם ארחת תמיד מאת המלך מעתה כי יקנאו בו חיל עם ומדינה הצרים אותם ויתנו לבם להשכחא להון כל עילה מצד מלכותא נמצאת תרב גדולתם לגרמת נזקם על כן אמר כי לא היה פחד כי הלא דניאל בתרע מלכא ומי זה האיש יערב אל לבו לדבר עליהם סרה ולא דעת ולא תבונה לאמר הלא אח להה בבית המלך וגם אם ידברו עליהם יש לאל ידו בתרע מלכא לעמוד על נפשם כי לא קצרה ידו מפדות ויש בו כח להציל וזהו ודניאל בתרע מלכא

for Video Shiur click here to listen:  Psychology of the DAF Eruvin 73

Translation Courtesy of Sefaria