As Rabbi Oshaya said: A person may employ artifice to circumvent obligations incumbent upon him in dealing with his grain, and bring it into the courtyard in its chaff so that his animal may eat from it. And this grain is exempt from tithes. Although the obligation to tithe produce that has been fully processed applies even to animal fodder, it is permitted to feed one’s animal untithed produce that has not been fully processed. In light of this halakha it is possible that the fruit of the ḥaver in the storehouse may not have been subject to the obligation to be tithed. Consequently, the aforementioned case involving produce is a conflict between two uncertain factors, as it is uncertain whether or not the owner was obligated to tithe the produce in the first place, and even if he was required to do so, it is uncertain whether or not the ḥaver tithed it.דְּאָמַר רַבִּי אוֹשַׁעְיָא: מַעֲרִים אָדָם עַל תְּבוּאָתוֹ, וּמַכְנִיסָהּ בַּמּוֹץ שֶׁלָּהּ, כְּדֵי שֶׁתְּהֵא בְּהֶמְתּוֹ אוֹכֶלֶת וּפְטוּרָה מִן הַמַּעֲשֵׂר.
Rav Tzadok HaCohen mi-Lublin explains why this loophole exits within the laws of tithing. Taking maaser is an act of generosity and wealth, which channels divine generosity and wealth. This is why the Midrash states עשר תתעשר, take maaser so you will become wealthy. The enactment of wealth creates a divine flow of wealth.
Therefore, inconsequential amounts of unprocessed produce flies below Masser’s radar level. That is, it is not a sign of wealth to pay attention to such small amounts.
This relates to the chassidic-mystical principle that he says in the name of the Baal Shem Tov. The verse states, (Psalms 121:5), “Hashem is your shadow by your right hand.” The chassidic spin on this verse is that G-d is like a person’s shadow — it follows the person. Hashem usually only manifests Himself in accordance with what is aroused by humans in the earthly sphere to connect to Him. This is known as the is-arusa de-letata’ah the lower arousal, which leads to the isarusa de-l’ayla an upper arousal which causes the divine flow. The Baal Shem Tov tells us how important it is to enact deeds of kindness and forbearance so we can arouse a divine flow of more kindness from G-d.
for Video Shiur click here to listen: Psychology of the DAF Pesachim 9
פרי צדיק פסח מ״ז
אשירה לה' כי גאה גאה וגו'. ות"א ארי אתגאי על גיותניא, והיינו כי נודע מ"ש בשם הבעש"ט זצ"ל ה' צלך כמו שהצל עושה כפי פעולת האדם כן השי"ת מתלבש כפי פעולתנו וז"ש (תענית ט.) עשר בשביל שתתעשר כי על ידי זה השי"ת נתלבש בלבוש של עשירות ומשפיע עשירות, והנה הטעם של הציווי שבעת ימים תאכל מצות לחם עני כידוע כי בליל א' דפסח בא ההארה בתוך לבות בני ישראל בלי שום אתעדל"ת כמש"נ ואת ערום ועריה רק כי לא יוכלו להתמהמה כי ח"ו נשקעו בנ' שע"ט רק בחמלת ה' עליהם הופיע הארה לתוך לבם והוציאם משם, ולזה נצטוינו לאכול מצות לחם עני על ידי שהיו עניים מהאור מצדם, ולכן קי"ל דחמץ בפסח במשהו משום דלעו"ז כביכול נתלבש בלבוש של עניות ועני מקפיד אפילו על כל שהו, ובמעשרות השי"ת כביכול נתלבש בלבוש של עשירות ועשיר אין מקפיד ולכן קי"ל (פסחים ט.) מערים אדם על תבואתו, ומערימין על המעשרות דאז השי"ת בלבוש עשירות ואין דרך עשיר להקפיד בזה, וז"ש בים נדמה להם כגבור מלחמה זה היה מצד כי פרעה נתגאה ואמר אויב ארדוף אשיג וגו' לכן נתלבש כביכול השי"ת לנגדו בלבוש של גבורה. וכאשר נפתח לבם לומר שירה השיגו זאת ואמרו אשירה לה' כי גאה גאה שכל גיאותו הוא על גיותניא אבל האמת אני ה' שוכן את דכה וכמ"ש (מגילה לא.) בכל מקום שאתה מוצא גדולתו שם אתה מוצא ענותנותו וכו' להחיות לב נדכאים וגו':